Yrityksen strategia
mikä kummallisuus?
Jokaisella yrityksellä on strategia, joko hienosti muotoiltu, käsitelty ja hyväksytty tai sitten vaan omistajan ja yritysjohdon päässä oleva tiedostettu tai tiedostamaton suunnannäyttäjä arkiseen päätöksentekoon. Strategian arkisempi nimitys voisi olla vaikkapa:
toimintasuunnitelma
toimintaohje, tapa toimia
Vielä hienommaksi (ja pelottavammaksi) koettu asia on yrityksen VISIO, menee hienoksi. Jos koettaisi jotenkin arkipäiväistää sanoja, voisi sanoa, että VISIO on yrityksen tahtotila, mitä kohti haluamme yritystämme kehittää esim 5 vuoden (tai ainakin jollakin järjellisellä, hahmotettavalla) aikaväillä. Esim haluamme olla alueen paras, halutuin, tunnetuin, kannattavin toimija valitsemallamme toimialalla ja/tai asiakassegmentissä (taas uusi hieno sana). Tässä ei kannata olla turhan vaatimaton, riittävän haastavat ja tulevaisuus hakuiset tavoitteet, ne ohjaavat sitten tekemistä eteenpäin.
STRATEGIA (tai pitäisikö sanoa toimintasuunnitelma?) sitten kuvaa niitä hieman lyhyemmän aikavälin (kuitenkin budjettikautta pitempiä, 2-3 v) suunniteltuja tehtäviä, joilla arkista vaellusta kohti tavoitetilaa, visiota kohti taaplataan. Toimintasuunnitelma kannattaa viedä konkreettisiin toimenpiteisiin esim puolen vuoden tarkkuudella tehtäviin kehitysprojekteihin, joita sitten toimitusjohtaja yhdessä johtoryhmän kanssa seuraa säännöllisesti esimerkiksi kuukautisissa palavereissa yhtenä kohtana.
Yrityksen hallituksella on tässä (tai tulisi olla) hyvin keskeinen rooli. Yrityksen omistajan tahtotilan ja etujen valvojana hallitus hyväksyy ja määrittää loppupelissä yrityksen strategian ja seuraa jokaisessa kokouksessaan sen edistymistä ja toimeenpanoa.
Joko selkisi yhtään? Tietysti mitä systemaattisemmin ja formaalimmin yrityksen visio ja strategia saadaan määriteltyä ja viestittyä hallitukselle, johdolle ja koko henkilöstölle, sen paremmin ja helpommin se toteutuu. Tässä palaan kuitenkin alun väittämään, että kuitenkin jokaisella yrityksellä on strategia, vaikka sitä ei olisikaan hienosti kuvattu power point esityksissä ja julistuksissa. Vähintään se on omistajien ja johdon päässä ohjaamassa päivittäistä tekemistä ja vastaa mm seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on se tuote tai palvelu, mitä yritys tuottaa?
- Mikä on se meidän asiakaskuntamme (segmentti), jota haluamme palvella?
Kuinka tuotamme tuotteen ja palvelun asiakkaallemme?
Mitkä ovat markkinoinnin ja myynnin keinot joita käytämme?
Millaista henkilöstöpolitiikkaa ja kuinka kehitämme henkilöstöämme?
Millaista uutta osaamista yritykseemme tulee hankkia?
Käytämmekö siinnä kumppaneita ja ketä?
Millaisia investointeja suunnittelemme ja teemme?
- jne, lista on loppumaton
Ja kun aina on kyse resurssien, ihmistyön, ajan ja rahan niukkuudesta, tulisi panostukset kohdentaa yrityksen (ja markkinan) kannalta sellaisiin asioihin, jotka tuottavat yrityksen kannalta parhaan mahdollisen tuloksen. Ja tässä suuntaamisessa auttaa yrityksen strategia prosessi, toisin sanoen porukoiden kasaaminen pohtimaan yhdessä kaiken muun touhotuksen keskellä näitä suuntia ja laittaa ne oikein paperillekin, yhteiseksi toimintasuunnitelmaksi, johon kaikki ovat sitoutuneet ja jota teemme ja myös uudistamme säännöllisesti yhdessä.
Yrityksen strategia
mikä kummallisuus?
Jokaisella yrityksellä on strategia, joko hienosti muotoiltu, käsitelty ja hyväksytty tai sitten vaan omistajan ja yritysjohdon päässä oleva tiedostettu tai tiedostamaton suunnannäyttäjä arkiseen päätöksentekoon. Strategian arkisempi nimitys voisi olla vaikkapa:
toimintasuunnitelma
toimintaohje, tapa toimia
Vielä hienommaksi (ja pelottavammaksi) koettu asia on yrityksen VISIO, menee hienoksi. Jos koettaisi jotenkin arkipäiväistää sanoja, voisi sanoa, että VISIO on yrityksen tahtotila, mitä kohti haluamme yritystämme kehittää esim 5 vuoden (tai ainakin jollakin järjellisellä, hahmotettavalla) aikaväillä. Esim haluamme olla alueen paras, halutuin, tunnetuin, kannattavin toimija valitsemallamme toimialalla ja/tai asiakassegmentissä (taas uusi hieno sana). Tässä ei kannata olla turhan vaatimaton, riittävän haastavat ja tulevaisuus hakuiset tavoitteet, ne ohjaavat sitten tekemistä eteenpäin.
STRATEGIA (tai pitäisikö sanoa toimintasuunnitelma?) sitten kuvaa niitä hieman lyhyemmän aikavälin (kuitenkin budjettikautta pitempiä, 2-3 v) suunniteltuja tehtäviä, joilla arkista vaellusta kohti tavoitetilaa, visiota kohti taaplataan. Toimintasuunnitelma kannattaa viedä konkreettisiin toimenpiteisiin esim puolen vuoden tarkkuudella tehtäviin kehitysprojekteihin, joita sitten toimitusjohtaja yhdessä johtoryhmän kanssa seuraa säännöllisesti esimerkiksi kuukautisissa palavereissa yhtenä kohtana.
Yrityksen hallituksella on tässä (tai tulisi olla) hyvin keskeinen rooli. Yrityksen omistajan tahtotilan ja etujen valvojana hallitus hyväksyy ja määrittää loppupelissä yrityksen strategian ja seuraa jokaisessa kokouksessaan sen edistymistä ja toimeenpanoa.
Joko selkisi yhtään? Tietysti mitä systemaattisemmin ja formaalimmin yrityksen visio ja strategia saadaan määriteltyä ja viestittyä hallitukselle, johdolle ja koko henkilöstölle, sen paremmin ja helpommin se toteutuu. Tässä palaan kuitenkin alun väittämään, että kuitenkin jokaisella yrityksellä on strategia, vaikka sitä ei olisikaan hienosti kuvattu power point esityksissä ja julistuksissa. Vähintään se on omistajien ja johdon päässä ohjaamassa päivittäistä tekemistä ja vastaa mm seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on se tuote tai palvelu, mitä yritys tuottaa?
- Mikä on se meidän asiakaskuntamme (segmentti), jota haluamme palvella?
Kuinka tuotamme tuotteen ja palvelun asiakkaallemme?
Mitkä ovat markkinoinnin ja myynnin keinot joita käytämme?
Millaista henkilöstöpolitiikkaa ja kuinka kehitämme henkilöstöämme?
Millaista uutta osaamista yritykseemme tulee hankkia?
Käytämmekö siinnä kumppaneita ja ketä?
Millaisia investointeja suunnittelemme ja teemme?
- jne, lista on loppumaton
Ja kun aina on kyse resurssien, ihmistyön, ajan ja rahan niukkuudesta, tulisi panostukset kohdentaa yrityksen (ja markkinan) kannalta sellaisiin asioihin, jotka tuottavat yrityksen kannalta parhaan mahdollisen tuloksen. Ja tässä suuntaamisessa auttaa yrityksen strategia prosessi, toisin sanoen porukoiden kasaaminen pohtimaan yhdessä kaiken muun touhotuksen keskellä näitä suuntia ja laittaa ne oikein paperillekin, yhteiseksi toimintasuunnitelmaksi, johon kaikki ovat sitoutuneet ja jota teemme ja myös uudistamme säännöllisesti yhdessä.